طراحی سیستم برق ساختمان چگونه است؟ (بخش اول)

خدمات چکاد پردازش
آخرین مقالات
برچسب ها

طراحی سیستم برق ساختمان چگونه است؟ (بخش اول)

طراحی سیستم برق ساختمان چگونه است؟ (بخش اول)

بخشی جدایی ناپذیر از هر مجموعه ای از نقشه ها برای ساخت یک ساختمان ، طرح سیم کشی یا طرح آن است. چندین استاندارد برای این نوع طراحی و ارائه گرافیکی اعمال می شود. در این مقاله قصد داریم تا طراحی سیستم برق ساختمان را به صورت کامل و جامع توضیح دهیم.

کد ملی برق (NEC) که توسط انجمن ملی حفاظت از آتش (NFPA) و انستیتوی استاندارد ملی آمریکا (ANSI) منتشر شده است ، حداقل ضوابط طراحی لازم برای محافظت از اشخاص و اموال را به طور عملی از خطرات ناشی از استفاده از برق فراهم می کند. این کد به طور داوطلبانه توسط افراد آگاه در تمام گروه های مختلف مرتبط با صنعت برق ، از جمله اتحادیه ها ، تولید کنندگان ، آژانس های بازرسی ، کاربران ، انجمن های فنی ، پیمانکاران ، شرکت های خدمات ، بیمه گذاران بیمه و سازمان های دولتی نوشته شده است. بسیاری از این سازمان ها توسط انجمن ها یا انجمن ها نمایندگی می شوند. این کد به عنوان مشخصات طراحی یا کتابچه راهنمای دستورالعمل برای پرسنل غیر آموزش دیده در نظر گرفته نشده است.

NEC رساناها و تجهیزات الکتریکی نصب شده در داخل یا بر روی ساختمانهای عمومی و خصوصی ، سازه ها ، خانه های سیار ، وسایل نقلیه تفریحی ، پستهای صنعتی و سایر اماکن (حیاط ، پارکینگ و غیره) را پوشش می دهد. این همچنین هادی هایی است که تاسیسات را به منبع برق و سایر هادی های خارجی متصل می کنند. به طور کلی ، NEC تاسیسات کشتی های آبی ، راه آهن ، هواپیما ، اتومبیل یا معدن را پوشش نمی دهد و همچنین تجهیزات ارتباطی مورد استفاده توسط شرکت های ارتباطی یا تاسیسات تحت کنترل مستقیم تاسیسات برق را پوشش نمی دهد. NEC در مورد NFPA و ANSI کاملاً مشاوره ای است ، اما برای استفاده در قانون و برای اهداف نظارتی ارائه می شود.

بسیاری از نهادهای سیاسی (به عنوان مثال ، شهرها و استان ها) و بیمه گذاران بیمه ، NEC را به تصویب رسانده اند. دلیل اصلی آنها برای استفاده از NEC به حداقل رساندن یا از بین بردن خطرات احتمالی مرتبط با تاسیسات الکتریکی نامناسب ، مانند آتش سوزی و شوک الکتریکی برای پرسنل است. برخی از اشخاص سیاسی معمولاً دارای کدهای ساختاری هستند که محدودیت بیشتری نسبت به NEC دارند و این موارد باید هنگام انجام طراحی ها و نصب های الکتریکی در حوزه قضایی آنها رعایت شود.

طراحی سیستم برق ساختمان چگونه است؟ (بخش اول)

1. تعاریف و محتوای کد ملی برق (NEC)

از آنجا که NEC یک سند مهم است ، افرادی که مشغول تولید نقشه های الکتریکی برای سازه های معماری هستند باید با آن و سایر کدهای محلی آشنا باشند. این افراد همچنین باید با اصطلاحات و تجهیزات استاندارد آشنایی داشته باشند. برخی از تعاریف استفاده شده در کد و توضیح مختصری از محتوای آن را ارائه می دهیم ، تا بقیه این بخش با سهولت بیشتری دنبال شود. با این حال ، باید بخاطر داشت که NEC استاندارد حداقل مقررات مربوط به تاسیسات الکتریکی لازم برای کارکنان و ایمنی اموال است.

2. نمودارهای سیم کشی ساده و واقعی

نمودار سیم کشی واقعی هر سیم و اتصال آن را در یک سیستم یا مدار نشان می دهد که در آن چهار خروجی چراغ ثابت سقفی به تصویر کشیده شده است که دو مورد از آنها به سوئیچ های تک پرتاب تک قطبی متصل شده و کنترل می شوند. چیدمان ساده این شاخه در سمت راست و در همان شکل نشان داده شده است. در اینجا ، از نمادهای تأیید شده برای خروجی های نور ، کلیدها و سیم استفاده شده است که ممکن است از کابل های غیر فلزی غلاف دار ، کابل های زره ​​پوش یا هر روش تایید شده برای هدایت هادی بین پریزها باشد. دو خط موازی در امتداد سیم نشان می دهد که قرار است از یک سیم رسان دو سیم استفاده شود.

طراحی سیستم برق ساختمان چگونه است؟ (بخش اول)

شرکت مهندسی چکاد پردازش با سابقه ای طولانی و رزومه ای قدرتمند در زمینه مشاوره، طراحی و پیاده سازی تاسیسات الکتریکی و برق ساختمان آماده ارائه جدیدترین راهکارهای روز دنیا در این زمینه به کلیه ساختمان ها و ارگان های مسکونی، تجاری و اداری میباشد.

3. سیم کشی نمادها در یک طبقه ساده

معمار معمولاً محل قرارگیری چراغ ها ، محل های خروجی راحت و خاص و تنظیمات سوئیچینگ مورد نظر را در یک نقشه طبقه نشان می دهد. برای سازه های ساده و کوچک ، نمادها و آرایش های سیم کشی مورد نیاز ممکن است در همان نقشه طبقه ترسیم شده باشد که تمام اطلاعات لازم برای احداث ساختمان را نشان می دهد. برای سازه های بزرگتر یا پیچیده تر ، جزئیات کامل سیم کشی احتمالاً در پلان های جداگانه ترسیم می شود ، به نام طرح های الکتریکی یا نقشه های الکتریکی. این طرح سیم کشی توسط یک معمار ، مهندس یا طراح تهیه می شود که با مهندسی و الزامات کد ساختمان آشنا است.

در ادامه پیشنهاد می شود مقالات “برق فشار قوی در ساختمان چیست؟” و “چه عواملی باعث ولتاژ پایین در سیم کشی ساختمان می شود؟” را نیز از دست ندهید. همچنین بخش دوم این مقاله را نیز می توانید از اینجا مطالعه بفرمایید.

اشتراک گذاری:

خدمات چکاد پردازش
آخرین مقالات
برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید