انواع زبان برنامه نویسی (بخش دوم)

خدمات چکاد پردازش
آخرین مقالات
برچسب ها

انواع زبان برنامه نویسی (بخش دوم)

انواع زبان برنامه نویسی

قبل از مطالعه این بخش از مقاله، پیشنهاد می‌شود ابتدا بخش اول آن را مطالعه کنید.

2. زبان‌های برنامه نویسی کاربردی

زبان برنامه نویسی تابعی یک الگوی برنامه نویسی اعلامی است که در آن برنامه‌ها با اعمال و ترکیب توابع ساخته می‌شوند. زبان در درجه اول بر عبارات و اعلامیه‌ها تأکید دارد. اساس برنامه نویسی تابعی، حساب لامبدا است که از عبارات شرطی و بازگشت برای انجام محاسبات استفاده می‌کند. از تکرار مانند عبارات حلقه و دستورات شرطی مانند if-else پشتیبانی نمی‌کند. برخی از برجسته ترین زبان‌های برنامه نویسی کاربردی عبارتند از: Haskell، SML، Scala، F#، ML و Scheme.

3. زبان برنامه نویسی شی گرا

زبان های برنامه نویسی شی گرا بر اساس «اشیاء» هستند، یعنی واحدهایی که شامل داده‌ها به صورت فیلدها و کدهایی به شکل رویه‌ها هستند. OOP ویژگی‌های بسیاری مانند انتزاع، کپسوله سازی، چندشکلی، وراثت و کلاس‌ها را ارائه می‌دهد.

انواع زبان برنامه نویسی

کپسوله سازی اصل است زیرا کد ایمن را تضمین می‌کند. همچنین بر قابلیت استفاده مجدد کد با مفهوم وراثت و چندشکلی تأکید می‌کند و امکان افزایش پیاده سازی‌های فعلی را بدون تغییر بیش از حد در کد فراهم می‌کند. بیشتر زبان‌های چند پارادایم، زبان‌های OOPs هستند، مانند جاوا، سی پلاس پلاس، سی شارپ، پایتون، جاوا اسکریپت و بسیاری دیگر.

4. زبان‌های برنامه نویسی اسکریپت

همه زبان‌های برنامه نویسی زبان‌های برنامه نویسی هستند که نیازی به مرحله کامپایل ندارند. بلکه تفسیر می‌شوند (مرحله کامپایل وجود ندارد). دستورالعمل‌ها برای یک محیط زمان اجرا نوشته شده‌اند. این زبان‌ها عمدتاً در برنامه‌های کاربردی وب، مدیریت سیستم، برنامه‌های کاربردی بازی و چند رسانه‌ای استفاده …

… برنامه نویسی سمت سرور هستند. Javascript، AJAX، JQuery. Shell برای برنامه نویسی سمت مشتری، PERL، Python برای مدیریت سیستم و روبی برای توسعه وب.

5. برنامه نویسی منطقی

پارادایم برنامه نویسی عمدتاً مبتنی بر منطق رسمی است. این زبان به ماشین نمی‌گوید که چگونه کاری را انجام دهد، اما محدودیت‌هایی را در مورد آنچه که باید انجام دهد اعمال می‌کند. PROLOG، ASAP (Answer Set programming) و Datalog زبان‌های برنامه نویسی منطقی شناخته شده‌ای هستند که قوانین آن به صورت کلاس نوشته شده است.

اکنون که این را می‌دانید، در نهایت می‌توانیم در سال 2022 به سراغ برترین زبان‌های برنامه‌نویسی برویم. اگر می‌خواهید شغلی در زمینه توسعه نرم‌افزار پیدا کنید، زیرا اکثر فرصت‌های شغلی را تشکیل می‌دهند، این زبان‌ها به شما کمک خواهند کرد.

اشتراک گذاری:

خدمات چکاد پردازش
آخرین مقالات
برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید