انواع زبان برنامه نویسی (بخش اول)

خدمات چکاد پردازش
آخرین مقالات
برچسب ها

انواع زبان برنامه نویسی (بخش اول)

انواع زبان برنامه نویسی

یکی از مهم ترین مهارت‌هایی که در دنیای امروز باید یاد گرفت، دانستن نحوه نوشتن یک برنامه کامپیوتری است. رایانه‌ها تقریباً در هر صنعت وارد شده‌اند، چه خلبان خودکار در هواپیما یا سرعت‌سنج دیجیتالی در دوچرخه‌تان. امروزه تقریباً هر محصول و خدماتی به نوعی از رایانه استفاده می‌کند. بنابراین، بهترین زبان‌های برنامه نویسی برای یادگیری کدامند؟

خوب، جوامع برنامه نویسی و توسعه دهندگان با سرعتی سریعتر از همیشه در حال پیشرفت هستند. چندین زبان برنامه نویسی و فریمورک جدید در حال ظهور هستند که برای دسته‌های مختلف توسعه دهندگان (مبتدی، متوسط ​​و متخصص) و برای موارد استفاده مختلف (برنامه‌های کاربردی وب، برنامه‌های کاربردی موبایل، توسعه بازی، سیستم توزیع شده و غیره) مناسب هستند.

اگر می‌خواهید مهارت‌های خود را افزایش دهید و به سمت این دامنه مورد توجه بروید، باید انواع و سطوح مختلف برنامه‌نویسی و البته بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی را برای یادگیری بدانید. این چیزی است که ما در اینجا پوشش می‌دهیم.

سطوح برنامه نویسی

چندین زبان برنامه نویسی با هدف خاص خود وجود دارد، با مجموعه‌های منحصر به فردی از کلمات کلیدی و نحوی که برای ایجاد دستورالعمل‌ها استفاده می‌شود. زبان برنامه نویسی در سطح انتزاعی متفاوت است و به دو دسته تقسیم می‌شود:

  • زبان سطح پایین
  • زبان سطح بالا
  • زبان سطح پایین

زبان‌های سطح پایین انتزاعی را از سخت‌افزار ارائه می‌کنند و به شکل دودویی نمایش داده می‌شوند، یعنی 0 یا 1 که دستورالعمل‌های ماشین هستند. زبان‌های سطح پایین بیشتر به عنوان زبان سطح ماشین و زبان سطح اسمبلی طبقه بندی می‌شوند.

انواع زبان برنامه نویسی

زبان سطح بالا

زبان سطح بالا به ما این امکان را می‌دهد که برنامه‌هایی مستقل از نوع کامپیوتر بنویسیم. زبان‌های سطح بالا به دلیل نزدیک‌تر بودن به زبان انسان و درک آسان آن‌ها، سطح بالا نامیده می‌شوند، اما نیاز به توجه به منطق مسئله دارد. این زبان به یک کامپایلر برای ترجمه یک زبان سطح بالا به یک زبان سطح پایین نیاز دارد. علاوه بر این، زبان‌های سطح بالا مزایای زیر را ارائه می‌دهند:

یادگیری و نگهداری آسان است

قبل از اینکه به سراغ زبان‌های برنامه نویسی محبوب برویم، باید درک کلی از انواع مختلف زبان‌های برنامه نویسی داشته باشیم. این با سطوح زبان‌های برنامه نویسی متفاوت است. انواع زبان‌های برنامه نویسی به نحوه به کارگیری و طراحی کد اشاره دارد، برخلاف جایی که در سلسله مراتب ماشین مجموعه انسان قرار دارد.

1. زبان‌های برنامه نویسی رویه‌ای

پارادایم زبان‌های برنامه‌نویسی رویه‌ای که از برنامه‌نویسی ساخت‌یافته مشتق شده است، مجموعه‌ای از رویه‌ها و مراحل به خوبی ساختاریافته را برای نوشتن یک برنامه مشخص می‌کند.

مجموعه ای از دستورات را با تفکیک برنامه به متغیرها، توابع، دستورات و عملگرهای شرطی ارائه می‌کند. برخی از نمونه‌ها عبارتند از Adobe Dreamweaver، Eclipse یا Microsoft Visual Studio، BASIC، C، Java، PASCAL و FORTRAN.

در ادامه پیشنهاد می‌شود بخش دوم این مقاله را نیز مطالعه کنید.

اشتراک گذاری:

خدمات چکاد پردازش
آخرین مقالات
برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید