فناوری های خنک کننده مرکز داده

خدمات چکاد پردازش
آخرین مقالات
برچسب ها

فناوری های خنک کننده مرکز داده

فناوری های خنک کننده مرکز داده

خنک کنندگی مراکز داده یکی از مهم ترین بخش های یک مرکز داده بزرگ و یا کوچک بشمار می آید که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اگر میخواهید سرورهای شما طول عمر زیادی داشته باشند و یا از کارایی بالای سرورها استفاده کنید باید به خنک کنندگی سرورها و مراکز داده اهمیت دهید. با توجه به اهمیت زیرساخت های خنک کننده مراکز داده، ارزش آن را دارد که چند لحظه به بررسی برخی از فناوری های متداول و جدید خنک کننده مرکز داده بپردازیم.

خنک کننده بردار کالیبره شده (CVC)

شکلی از فناوری خنک کننده مرکز داده که به طور خاص برای سرورهای با چگالی بالا طراحی شده است. این مسیر جریان هوا را از طریق تجهیزات بهینه رد می‌ کند تا به سیستم خنک‌ کننده اجازه دهد تا گرما را به طور مؤثرتری مدیریت کند و این امکان را فراهم می‌ کند که نسبت برد مدارها به ازای هر شاسی سرور را افزایش داده و از فن‌ های کمتری استفاده کند.

سیستم آب سرد

یک سیستم خنک کننده مرکز داده که معمولاً در مراکز داده با اندازه متوسط ​​​​تا بزرگ استفاده می شود که از آب سرد برای خنک کردن هوای وارد شده توسط هواگیرها (CRAHs) استفاده می کند. آب توسط یک کارخانه چیلر واقع در جایی در تاسیسات تامین می شود.

طراحی راهرو سرد / راهرو گرم

شکل متداول استقرار رک سرور مرکز داده که از ردیف‌های متناوب «راهروهای سرد» و «راهروهای گرم» استفاده می‌کند. راهروهای سرد دارای ورودی های هوای سرد در جلوی قفسه ها هستند، در حالی که راهروهای گرم از خروجی های هوای گرم در پشت قفسه ها تشکیل شده اند. راهروهای گرم هوای گرم را به داخل ورودی های تهویه مطبوع خارج می کنند تا خنک شوند و سپس به داخل راهروهای سرد تخلیه می شوند. قفسه های خالی با پانل های خالی پر می شوند تا از گرم شدن بیش از حد یا هدر رفتن هوای سرد جلوگیری شود.

تهویه مطبوع اتاق کامپیوتر (CRAC)

یکی از رایج ترین ویژگی های هر مرکز داده، واحدهای CRAC بسیار شبیه به تهویه مطبوع معمولی هستند که توسط یک کمپرسور تغذیه می شوند که هوا را از طریق واحد خنک کننده مبرد پر شده می کشد. آنها از نظر مصرف انرژی کاملاً ناکارآمد هستند، اما خود تجهیزات نسبتاً ارزان هستند.

فناوری های خنک کننده مرکز داده

جهت مشاوره درطراحی، برآورد و خرید تجهیزات مورد نیاز اتاق سرور،پیاده سازی و راه اندازی دیتاسنتر متخصصان ما آماده ارائه خدمات به کلیه شرکت ها و ارگان های دولتی و خصوصی می باشد. 

هواساز اتاق کامپیوتر (CRAH)

یک واحد CRAH به عنوان بخشی از یک سیستم گسترده تر شامل یک کارخانه آب سرد (یا چیلر) در جایی در تأسیسات وجود دارد. آب سرد از طریق یک سیم پیچ خنک کننده در داخل واحد جریان می یابد، که سپس از فن های تعدیل کننده برای کشیدن هوا از خارج از تاسیسات استفاده می کند. از آنجایی که واحدهای CRAH با خنک کردن هوای بیرون کار می کنند، زمانی که در مکان هایی با دمای سالانه سردتر استفاده می شوند بسیار کارآمدتر هستند.

خنک کننده مستقیم به تراشه

یک روش خنک‌ کننده مایع مرکز داده که از لوله‌ ها برای رساندن مایع خنک‌ کننده به طور مستقیم به صفحه ای که در پردازنده‌های مادربرد برای پخش گرما گنجانده شده است، استفاده می‌کند. گرمای استخراج شده به یک حلقه آب سرد وارد می شود و به کارخانه چیلر تاسیسات منتقل می شود. از آنجایی که این سیستم مستقیماً پردازنده ها را خنک می کند، یکی از مؤثرترین اشکال سیستم خنک کننده سرور است.

خنک کننده تبخیری

با قرار دادن هوای گرم در برابر آب، دما را مدیریت می کند، که باعث تبخیر آب و بیرون کشیدن گرما از هوا می شود. آب را می توان به صورت سیستم مه پاش یا مواد مرطوب مانند فیلتر یا حصیر معرفی کرد. در حالی که این سیستم بسیار کارآمد است زیرا از واحدهای CRAC یا CRAH استفاده نمی کند، اما به آب زیادی نیاز دارد. برج های خنک کننده مرکز داده اغلب برای تسهیل تبخیر و انتقال گرمای اضافی به جو بیرون استفاده می شوند.

خنک کننده مایع

هر فناوری خنک کننده ای که از مایع برای تخلیه گرما از هوا استفاده می کند. خنک‌ کننده مایع مرکز داده به طور فزاینده‌ای به راه‌ حل‌ های خنک‌ کننده مستقیم اشاره می‌ کند که اجزای سرور (مانند پردازنده‌ ها) را در معرض مایع قرار می‌ دهند تا آنها را به طور مؤثرتری خنک کنند.

اشتراک گذاری:

خدمات چکاد پردازش
آخرین مقالات
برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید