خدمات چکاد پردازش
آخرین مقالات
برچسب ها

تفاوت EPON و GPON

تفاوت EPON و GPON

تفاوت EPON و GPON در نسخه های محبوب شبکه های نوری غیرفعال (PON) هستند. این شبکه های کوتاه سیم کابل فیبر نوری برای دسترسی به اینترنت، پروتکل صوتی از طریق اینترنت (VoIP) و تحویل تلویزیون دیجیتال در کلان شهرها استفاده می شود. از دیگر موارد استفاده می توان به اتصالات backhaul برای بسترهای تلفن همراه، نقاط اتصال Wi-Fi و حتی سیستم های آنتن توزیع شده (DAS) اشاره کرد. تفاوت EPON و GPON در پروتکلهای مورد استفاده برای ارتباطات پایین دست و بالادست نهفته است.

شبکه های نوری غیرفعال

PON یک شبکه فیبر است که فقط از فیبر و اجزای غیرفعال مانند شکاف و ترکیب به جای اجزای فعال مانند تقویت کننده ها، تکرار کننده ها یا مدارهای شکل دهنده استفاده می کند. هزینه چنین شبکه هایی به مراتب کمتر از شبکه هایی است که از اجزای فعال استفاده می کنند. عیب اصلی محدوده پوشش کوتاه تری است که توسط قدرت سیگنال محدود می شود. در حالی که یک شبکه نوری فعال (AON) می تواند دامنه ای تا حدود 100 کیلومتر (62 مایل) را پوشش دهد، PON معمولاً به کابل های فیبر تا 20 کیلومتر (12 مایل) محدود می شود و تفاوت EPON و GPON را آشکار می سازد.

GPON

در طول سال ها، استانداردهای مختلف PON تدوین شده است. در اواخر دهه 1990، اتحادیه ارتباطات بین المللی (ITU) استاندارد APON را ایجاد کرد که از حالت انتقال ناهمزمان  (ATM)برای انتقال بسته های طولانی استفاده می کرد. از آنجا که دیگر از دستگاه خودپرداز استفاده نمی شود، نسخه جدیدتری به نام پهنای باند PON یا BPON ایجاد شد. این استاندارد که به عنوان ITU-T G.983 تعیین شده است، برای 622 مگابیت بر ثانیه در پایین دست و 155 مگابیت در ثانیه در بالادست ارائه می شود.

GPON

در حالی که ممکن است BPON هنوز در برخی سیستم ها مورد استفاده قرار می گیرد، اکثر شبکه های فعلی از GPON یا Gigabit PON استفاده می کنند. استاندارد ITU-T G.984 است. 2.488 گیگابایت بر ثانیه پایین دست و 1.244 گیگابایت بر ثانیه بالادست ارائه می دهد.

Passive optical network از مالتی پلکسینگ تقسیم طول موج نوری (WDM) استفاده می کند، بنابراین می توان از یک فیبر واحد برای داده های پایین دست و بالادست استفاده کرد. لیزر با طول موج (λ) 1490 نانومتر داده پایین دست را انتقال می دهد. داده های بالادست با طول موج 1310 نانومتر انتقال می یابند.

EPON

Instituteمهندسان برق و الکترونیک (IEEE) استاندارد جدیدتر PON دیگری را ایجاد کرد. براساس استاندارد اترنت 802.3،EPON 802.3ah یک شبکه غیرفعال مشابه را تا برد 20 کیلومتر مشخص می کند. از WDM با همان فرکانس های نوری GPON و TDMA استفاده می کند. نرخ داده خط خام در هر دو جهت پایین دست و بالادست 1.25 گیگابایت بر ثانیه است. بعضی اوقات این شبکه را می شنوید که به آن Gigabit Ethernet PON یا GEPON گفته می شود.

EPON

EPON با سایر استانداردهای اترنت کاملاً سازگار است، بنابراین هنگام اتصال به شبکه های مبتنی بر اترنت در هر دو طرف، هیچ گونه تبدیل یا کپسول سازی لازم نیست. همان قاب اترنت با حداکثر محموله 1518 بایت استفاده می شود. EPON از روش دسترسی CSMA / CD استفاده شده در نسخه های دیگر اترنت استفاده نمی کند. از آنجا که اترنت فناوری اصلی شبکه در شبکه های محلی (LAN) و اکنون در شبکه های مترو (MAN) است، به هیچ پروتکل دیگری نیاز ندارد.

اشتراک گذاری:

خدمات چکاد پردازش
آخرین مقالات
برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید