پردازنده M1 اپل چیست؟ (بخش دوم)

خدمات چکاد پردازش
آخرین مقالات
برچسب ها

پردازنده M1 اپل چیست؟ (بخش دوم)

قبل از مطالعه این بخش از مقاله پردازنده M1 اپل چیست؟ (بخش دوم)، پیشنهاد می‌شود ابتدا بخش اول این مقاله را مطالعه کنید.

تقریباً هشت هسته اضافی به پردازش گرافیکی اختصاص داده شده است، مشابه نحوه عملکرد گرافیک یکپارچه Iris اینتل. در تمام دستگاه‌هایی که از M1 استفاده می‌کنند (بله، این شامل آی‌پد پرو جدید نیز می‌شود)، پردازنده گرافیکی می‌تواند یک مانیتور خارجی را با فرکانس 60 هرتز و تا رزولوشن 6K تامین کند، مانند Apple Pro Display XDR .

علاوه بر این، M1 دارای یک کنترلر ذخیره سازی داخلی برای انتقال داده‌ها به درایو حالت جامد مک (SSD) و همچنین پردازنده‌ها، کنترلرها و حسگرهای مختلف دیگری است که رمزگذاری، پردازش تصویر از وب کم و سایر موارد ثانویه را انجام می‌دهند. وظایفی که برای عملکرد کامپیوتر مورد نیاز است.

تراشه M1 از فرآیند تولید 5 نانومتری (nm) مشابه آخرین تراشه A14 در آیفون 12 استفاده می‌کند. در همین حال، آخرین پردازنده‌های نسل یازدهم اینتل از فرآیند تولید 10 نانومتری استفاده می‌کنند و اینتل انتظار تراشه‌های جدید مبتنی بر فرآیندهای 7 نانومتری یا کمتر را تا سال 2022 ندارد. پس از معرفی M1 در ماه نوامبر، اینتل گفت که CPU های آن بهترین تجربه را برای مشتریان جهانی در زمینه‌هایی که بیشترین ارزش را دارند و همچنین بازترین پلتفرم را برای توسعه دهندگان، هم امروز و هم در آینده فراهم می‌کند.

هوش مصنوعی و تراشه M1

الگوریتم‌های هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین (ML) برای کمک به نرم‌افزار مدرن برای اجرای روان ضروری هستند. پردازنده‌های سری A اپل و اینتل Core مدت‌هاست که قابلیت‌های هوش مصنوعی را در خود جای داده‌اند و این موضوع در M1 نیز تفاوتی ندارد. این یک موتور عصبی اختصاصی با 16 هسته پردازشی برای انجام وظایف هوش مصنوعی است. آیا تا به حال عکسی را با استفاده از فیلتر خودکاگرفته‌اید، یا در فهرستی از نتایج جستجوی از پیش جمع شده اسکرول کرده‌اید؟ این وظایف و بسیاری دیگر اغلب حداقل تا حدی به ماشین لرنینگ برای اجرای سریعتر متکی هستند.

پردازنده M1 اپل چیست؟ (بخش دوم)

موتور عصبی تراشه M1 برای درست کار کردن به دستورالعمل‌های نرم افزاری متکی است. بسیاری از توسعه دهندگان نرم افزار شخص ثالث الگوریتم‌های هوش مصنوعی و ML را در برنامه های خود ادغام می‌کنند، از جمله چندین بخش از Adobe Creative Suite. اپل می‌گوید که مک بوک ایر مجهز به M1 می‌تواند بارهای کاری ML را تا 9 برابر سریعتر از مک بوک ایر قبلی مجهز به اینتل مدیریت کند. به همین ترتیب، iMac 24 اینچی در مقایسه با iMac 21.5 اینچی که هنگام اجرای برنامه‌های ML که از موتور عصبی 16 هسته‌ای M1 استفاده می‌کنند جایگزین می‌شود، 3 برابر بهبود یافته است.

در آیپد پرو، M1 یک ویژگی منحصر به فرد مبتنی بر ML به نام Center Stage را فعال می‌کند. این تراشه تصاویر دوربین‌های جلو و عقب تبلت را برای شناسایی چهره‌ها پردازش می‌کند و سپس آنها را در مرکز قاب نگه می‌دارد. همانطور که در اطراف حرکت می‌کنید، مرکز صحنه حتی می‌تواند به طور خودکار حرکت کند تا شما را در عکس نگه دارد. اگر افراد بیشتری برای یک تماس ویدیویی یا Face Time به شما بپیوندند، Center Stage آنها را نیز شناسایی می‌کند و بزرگ‌نمایی می‌کند تا همه را در تصویر قرار دهد.

در همین حال، مک بوک پرو بزرگتر و مک مینی هر دو دارای فن‌های خنک کننده هستند که تراشه‌های M1 آنها را قادر می‌سازد تا پردازنده گرافیکی کامل داشته باشند. این امکان وجود دارد که نسخه‌های مک مینی و مک بوک پرو M1 نیز حداکثر سرعت بسیار کمی بالاتر از تراشه مک بوک ایر داشته باشند، اما اپل این سطح از جزئیات را در مورد سیلیکون خود به اشتراک نمی‌گذارد.

در ادامه پیشنهاد می‌شود بخش سوم این مقاله را هم مطالعه فرمایید.

اشتراک گذاری:

خدمات چکاد پردازش
آخرین مقالات
برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید