خدمات چکاد پردازش
آخرین مقالات
برچسب ها

تفاوت های شبکه های کامپیوتری LAN و MAN و WAN

تفاوت های شبکه های کامپیوتری LAN و MAN و WAN

تفاوت های شبکه های کامپیوتری LAN و MAN و WAN بسیار مهم است به دلیل این که متداول ترین انواع شبکه ها شامل Local Local Network (LAN) ،Metropolitan Area Network (MAN) و Wide Area Network (WAN) است. آنها دامنه ای را که پیام می تواند حرکت کند، سرعت و انواع دیگر پارامترهای ارتباطی بین دستگاه ها را محدود می کنند. در این مقاله سه نوع شبکه معمول و همچنین تفاوت های شبکه های کامپیوتری LAN و MAN و WAN معرفی خواهد شد.

تفاوت های شبکه های کامپیوتری LAN و MAN و WAN

LAN چیست؟

LAN مخفف Local Local Network، یک شبکه رایانه ای است که یک منطقه جغرافیایی کوچک با دامنه 1-5 کیلومتر را پوشش می دهد، مانند خانه، دفتر، مدرسه یا گروهی از ساختمانها که در آن رایانه، سرور و دستگاه های جانبی مانند چاپگرها وجود دارد، اسکنرها، پروژکتورها و سایر اجزای ذخیره سازی. اغلب اوقات ارتباطات بین سرورها توسط کابلهای اترنت انجام می شود و دستگاههای نهایی از طریق اتصال بی سیم یعنی Wi-Fi با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. برخی از رایج ترین پروتکل های LAN اترنت، Token Ring و فیبر توزیع شده رابط داده یا FDDI هستند، در حالی که بیشتر پروتکل های بی سیم که امروزه استفاده می شوند 802.11a ، 802.11b ، 802.11g و 802.11n هستند.

شرکت مهندسی چکاد پردازش با استفاده از متخصصین مجرب و نیروهای کارشناس فنی و همچنین با نظارت دقیق بر اساس طراحی اولیه و استانداردهای شبکه های کامپیوتری در زمینه پسیو و اکتیو آماده ارائه خدمات به کلیه شرکت ها و ارگان های دولتی و خصوصی می­باشد.

MAN چیست؟

MAN (Metropolitan Area Network)، همانطور که از نامش پیداست، اغلب در شهرها و مکانهای دیگر با برد 50-60 کیلومتر استفاده می شود. MAN ها شبکه های ارتباطی پرسرعتی هستند که چندین شبکه محلی را با یک پل مشترک به یک شبکه بزرگ واحد متصل می کنند. به این پل خطوط ستون فقرات گفته می شود که معمولاً توسط فیبر نوری برای افزایش سرعت انتقال داده ایجاد می شوند. به زبان ساده، MAN را می توان گروهی از یک یا چند شبکه LAN متصل به هم از طریق یک کابل واحد دانست. RS-232 ، X-25 ، Frame Relay و ATM روش رایج پروتکل برای ارتباطات در MAN است.

تفاوت های شبکه های کامپیوتری LAN و MAN و WAN

WAN چیست؟

WAN (Wide Area Network) یک شبکه رایانه ای است که یک منطقه جغرافیایی در مقیاس بزرگ به قطر تقریبی 100-1000 کیلومتر را پوشش می دهد، یعنی هر شبکه ای که ارتباطات آن از مرزهای کلانشهر، منطقه یا کشور عبور کند. دستگاه های موجود تنوع بیشتری نسبت به انواع دیگر دارند، از روتر گرفته تا سوئیچ، مودم فایروال و غیره. شرکت هایی مانند FS یا سایر سازمان های جهانی با برقراری ارتباط از طریق ماهواره های مایکروویو از اتصال WAN بین شاخه های مختلف خود استفاده می کنند. برخی از رایج ترین پروتکل های WAN که امروزه استفاده می شوند، Frame Relay ، X-25، شبکه دیجیتال خدمات مجتمع یا ISDN و پروتکل نقطه به نقطه یا PPP هستند.

در این مقاله، ویژگی های سیستم شبکه رایانه ای LAN ، MAN و WAN و تفاوت آنها نمایش داده می شود. هر سه نوع سیستم شبکه اهمیت خاص خود را در زمینه های مختلف دارند. برای پی بردن به اینکه LAN vs MAN vs WAN چیست و تفاوت آنها با یکدیگر چیست، می توان آنها را به طور دلخواه به کار برد.

اشتراک گذاری:

خدمات چکاد پردازش
آخرین مقالات
برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید